Winnaars Visser-Neerlandiaprijs voor Scenario

2024 Nederlands Film Festival

Paul Sin Nam Rigter met The Grass Route

Jury

Ruud van Gessel (voorzitter), Claire van Daal, Raf Njotea, Eric Taelman en Patrice Toye.

The Grass Route gaat over de zestienjarige Vietnamese vluchteling Thuâ`n die eenmaal in Nederland in een illegale wietkwekerij terecht komt. Gevangen als ‘tuinman’ zijn de autoraces die hij op een spelcomputer speelt zijn enige venster op de wereld. In plaats van te ontsnappen, vlucht hij in zijn binnenwereld en knoopt een gevaarlijke vriendschap aan met zijn bewaker Carlo (17).

Uit het juryrapport

The Grass route is een scenario dat de lezer gaandeweg steeds meer in het verhaal zuigt, bij de strot pakt en blijft nazinderen. Een bijna meditatief single play. Prachtig en hartverscheurend; zo schrijnend en zo teder.

Dankwoord Paul Sin Nam Rigter

ANV-bestuurder Marilyn Haimé en juryvoorzitter Ruud van Gessel overhandigen de cheque en oorkonde waarna de laureaat zijn dankwoord uitspreekt

2023 Filmfestival Gent

Simon Weeda met Vuur

Simon Weeda met de cheque van € 7500,- na de uitreiking van de Visser-Neerlandiaprijs voor Scenario op het Filmfestival Gent | foto Jeroen Willems

Jury

Ruud van Gessel (voorzitter), Una Kreso, Raf Njotea, Eric Taelman en Patrice Toye.

Vuur gaat over een jongen die door Noord-Europa reist op zoek naar wildernis. Maar als hij die eindelijk heeft gevonden wordt hij overvallen door een bosbrand en moet hij tot het uiterste gaan om te overleven. 

Uit het juryrapport

Een scenario dat leest als een visuele compositie met een directe link naar de onheilspellende verandering van het klimaat. De constante dreiging van het vuur is fantastisch geschreven. Elke scène, elke actie, elke handeling, die de Jongen doet, draagt bij aan de drive van het verhaal. Hij duwt zichzelf in weerwil van zichzelf steeds dieper in een put.


2022 Nederlands Film Festival

Jacqueline Epskamp met Hunkering

De Nederlandse Jacqueline Epskamp won met haar scenario Hunkering de 10e editie van de Visser-Neerlandiaprijs voor Scenario. Aan de prijs is een bedrag verbonden van 5.000 euro. De uitreiking vond plaats op 24 september 2022 op het Nederlands Film Festival aan het slot van de Dag van het Scenario, die het Netwerk voor Scenarioschrijvers jaarlijks organiseert.

Hunkering gaat over Tinie, een ouder wordende vrouw die na een relatie van vijftig jaar haar leven opnieuw moet vormgeven. Wie is ze en wat is haar plek op de wereld.

Jury

Ruud van Gessel (voorzitter), Claire van Daal, Una, Kreso, Raf Njotea en Eric Taelman.

De jury over Hunkering:
Hunkering is een origineel, subtiel verteld verhaal, dat je direct meeneemt in het innerconflict van het hoofdpersonage. De keuze voor een oudere vrouw als protagonist is iets dat we nog veel te weinig zien. Dit scenario heeft een glansrol in petto voor een oudere actrice en de rest van de cast. De frustraties van het hoofdpersonage in haar huidige leven met een dementerende echtgenoot en de verhoudingen tussen de gezinsleden creëren een rijk verhaal.
Méér dan enkel: ‘vrouw zoekt nieuw leven met nieuwe liefde maar kiest toch voor echtgenoot’. Dit is een ode aan het ouder worden en de pijn die daar soms bij hoort.”


2021 Filmfestival Gent

Jacqueline Epskamp met Turks IJs

Jury

Ruud van Gessel (voorzitter), Claire van Daal, Raf Njotea Michiel Philippaerts en Eric Taelman.

Turks IJs

De Twents-Turkse Didem wil dolgraag kunstschaatsen, maar mag niet van haar vader. Als ze tijdelijk bij haar zus in Amsterdam moet gaan wonen, gaat ze stiekem toch les nemen. Wanneer dit uitkomt, confronteert dit haar familie niet alleen met hun eigen dromen, maar ook met het grote familiegeheim.

Uit het juryrapport

Een gevoelig en veelzeggend scenario dat al tijdens het lezen als film beleefd wordt en dat nog enkele dagen door je hoofd blijft spelen. Het scenario vertelt een rijk verhaal waarin de interessantste ideeën zijn verwerkt en verschillende thema’s op een natuurlijke wijze door de plot zijn geweven. Een scenario waarin ook de zo gewenste diversiteit en inclusiviteit in onze samenleving én in de filmwereld als vanzelfsprekend voelt, en niet omdat het moet.


2020 Nederlands Film Festival

Olga Ponjee met Voortjagers

Olga Ponjee | Winnaar Visser-Neerlandiaprijs voor Scenario 2020

Jury

Ruud van Gessel (voorzitter), Claire van Daal, Ghieslaine Guardiola, Raf Njotea en Eric Taelman.

Voortjagers
Flox is vijftien en haar ouders overspoelen haar ondanks hun eigen worstelingen met goedbedoeld, maar tegenstrijdig levensadvies. Haar vriendin Noortje bereidt zich er ondertussen op voor dat ze op haar achttiende uit huis moet. De vriendinnen zijn op elkaar aangewezen om richting te zoeken in de liefde en in het leven.

Uit het juryrapport

Voortjagers is een heel entertainend geschreven coming-of-age-verhaal, dat vol vaart verteld wordt. De toffe personages hebben reliëf en zijn trefzeker; het hoofdpersonage is herkenbaar en invoelbaar. Een goede flow, mooie thematiek, met spitsvondige en toch natuurlijk aandoende dialogen.


2019 Filmfestival Gent

Matthijs Bockting met Hout

Matthijs Bockting | Winnaar Visser-Neerlandiaprijs Scenario 2019

Jury

Ruud van Gessel (voorzitter), Claire van Daal, Sanne Nuyens, Michiel Philippaerts en Eric Taelman.

Hout
Als de 17-jarige Ben enkele weken aan het werk is in een houtfabriek ontdekt hij een plekje op zijn ellenboog. Er blijkt iets bijzonders met Ben aan de hand. Het plekje is een noest en stukje bij beetje lijkt Ben van hout te worden

Uit het juryrapport

  • Authentieke dialogen van mannen onder elkaar waar de hoofdrolspeler graag bij wil horen.
  • Goed uitgewerkt verhaal met een magisch realistische toets.
  • Een boeiend scenario door zijn interessante schriftuur en psychologische uitwerking.
  • Een scenario dat zowel kan ontroeren als choqueren.

2018 Nederlands Film Festival

Lilian Sijbesma met Onder de blote hemel

Lilian Sijbesma | winnaar Visser-Neerlandiaprijs voor Scenario 2018

Jury

Ruud van Gessel (voorzitter), Claire van Daal, Michiel Philippaerts, Eric Taelman en Geert Vermeulen.

ELVIE (10) woont met haar verstandelijk beperkte moeder EMMA (41) in een stacaravan op de kleine camping van haar opa BUCKO (78) te midden van de Veluwse bossen . Als Elvie haar moeder mentaal voorbij begint te groeien en het haar opa steeds slechter lukt om de controle te houden, begint hun geïsoleerde wereldje vervaarlijk te wankelen.

Uit het juryrapport:

  • Het is niet moeilijk met alle drie de hoofdpersonages mee te voelen.
  • Oog voor details, dat de hoofdpersonages diepte geeft, zit hem vaak meer in handelen/kijken dan in praten.
  • Met personages die authentiek aanvoelen.
  • Met voorsprong het scenario met de meeste psychologische diepgang.
  • Prachtige kleine film die groots op het doek zal zijn. Wat je leest zie je voor je. Een scenario dat zowel ontroert als in evenwicht is!

2016 Filmfestival Gent

Eva Cools met Cleo

Vlaams Cultuurminister Sven Gatz heeft net de prijs uitgereikt aan Eva Cools op het Filmfestival Gent.

Jury

Marc Didden (voorzitter), Ger Beukenkamp, Tamar van den Dop, Digna Sinke en Geert Vermeulen.

“Het verhaal gaat over Cleo, een zestienjarig meisje dat een traumatisch verkeersongeval overleeft en haar redding zoekt in de veel oudere, mysterieuze Leos. In de kern een mooi verhaal met een goede structuur. De lezer wordt permanent verrast door de scènes, die niet altijd voor de hand liggen. De onverwachte wendingen maken het verhaal spannend. Een verhaal met een open einde … of toch niet? Een sterk onderwerp dat psychologisch ook sterk wordt neergezet. Er is niet alleen aandacht voor de dialogen, maar ook voor wat we zien. Er zit veel gelaagdheid in de personages. Een poëtisch, prachtig, intiem drama waarbij je warmte voelt. In het goed geschreven scenario zit een hele grote belofte waarmee nog meer ‘goud’ te behalen valt.”

Cleo verfilmd!

In 2019 ging op het Filmfestival Gent de film Cleo in première.


2015 Film by the Sea

An De Gruyter met Magique Mécanique

An de Gruyter

Jury

Ruud van Gessel (voorzitter), Rik d’Hiet en Dana Linssens.

“Een geschifte goochelaar weigert zijn comateuze dochter los te laten. Hij maakt een levende marionet van haar en treedt met haar op. Wat hierna gebeurt is morbide maar magnifiek. Een logline die getuigd van een grote zelfverzekerdheid maar wordt dat gevoel in het scenario wel ingelost? Magique Mécanique is inderdaad een overdonderend visueel ensemble met sprookjesachtige scenes. Rijk en speels wat getuigd van een grote verbeeldingskracht zonder dat daarbij het detail wordt vergeten.
De lezer wordt direct bij de lurven gepakt en meegenomen in een fantasiewereld met een duidelijke persoonlijke signatuur van de auteur. Dat ondanks de weelde aan elementen, de scenarist toch een eenvoudige structuur in het verhaal heeft weten te behouden, is voor de jury dan ook een blijk van groot vakmanschap.
Magique Mécanique is zo’n scenario wat enerzijds blijft verrassen en anderzijds de lezer weet te boeien tot het ontroerende einde toe. De jury hoopt dan ook dat dit scenario zo snel mogelijk in de bioscoop te zien zal zijn, opdat ook het grote publiek kan genieten van de schoonheid ervan.”


2014 Filmfestival Oostende

Ilse Somers en Rik D’hiet met From Addis tot Ababa

Prijsuitreiking Filmfestival Oostende

Jury

Ruud van Gestel (voorzitter), Dirk Debou en Dorthée van den Berghe.

“Een bijzonder goed geschreven scenario waarin ontroerend en vaardig de problematiek van de ‘adoptiedriehoek’ wordt beschreven. In natuurlijke dialogen en in hoog tempo volgt een zoektocht naar de waarheid maar ook de identiteit van alle hoofdrolspelers. Het altijd actuele thema wordt vaardig en in sprekende beelden verteld, zonder ooit te vervallen in clichés. Bestaande vooroordelen worden in juiste context geplaatst en ook dat zonder effectbejag.”


2013 Nederlands Film Festival

Eveline Hagenbeek met Rokjesdag

Jury

Ruud van Gessel (voorzitter), Hans Beerekamp, Carel Donck, Sien Eggers en Harry Kümel.

“Rokjesdag is een mozaïekfilm met eenheid van plaats en tijd: in een Antwerpse club ontmoeten Vlaamse en Nederlandse singles en vreemdgangers elkaar in een gearrangeerde culinaire context, vanuit de gedachte dat het gezamenlijk bereiden van eten kan erotiseren. De titel verwijst naar de door Martin Bril gelanceerde definitie van de eerste lentedag, die Vlamingen weer weinig zegt. Juist de misverstanden tussen Noord en Zuid vormen een integraal plotelement, zodat dit scenario wel eens aanleiding zou kunnen vormen tot een echt paritaire coproductie, dus met gelijkwaardige inbreng uit Vlaanderen en Nederland. Dat is een charmante gedachte, maar het was niet de doorslaggevende reden voor de jury. Het zijn de gewaagde eigenzinnigheid en de durf om met clichés te spelen die de doorslag gaven.”

Rokjesdag verfilmd!


2012 Filmfestival Oostende

Marnie Blok met Nadra

Jury

Jan Verheyen (voorzitter), Hans Beerekamp, Hilde de Laere, Jean-Claude van Van Rijckeghem en Digna Sinke.

De logline stelt: “Na vijfentwintig jaar slachtoffer te zijn geweest van de leugens en laffe keuzes van haar moeder, en een speelbal te zijn geweest van een politieke strijd tussen moslims en christenen, neemt Bertha Hertogh – alias Nadra – het heft eindelijk in eigen handen.” Een meeslepend verhaal dat zich afspeelt in de nasleep van de dekolonisatie van Nederlands-Indië, met een hedendaagse resonantie. Goed gedocumenteerde reconstructie van waar gebeurd incident in 1950 over indo-meisje als moslimbruid, wordt een metafoor van angst en onbegrip voor assimilatie. Kan leiden tot grote publieksfilm als katalysator van nooit goed afgehechte wonden: in Nederland en België wordt reikhalzend uitgekeken naar grote speelfilms over het voor alle partijen pijnlijk en onhandig verlopen afscheid van respectievelijk Nederlands-Indië en Congo.

Genomineerden

Saskia Diesing en Eveline Verwoerd met Fit To Fly
“Naar de gelijknamige medische verklaring die vlak voor een uitzetting wordt getekend – een grillige roadmovie over een ontregelende reis vol falende protocollen, verstikkende bureaucratie en vergeten rituelen.”

Rudy Morren met Death And The maiden  

“Een psychologische thriller over een dokter die twee slachtoffers van een auto-ongeluk het leven wil redden en er gaandeweg achterkomt dat zij de moordenaars zijn van zijn vrouw. Zij weten als enigen wat er met zijn sindsdien verdwenen dochter is gebeurd.”