De Nederlandse Mahlertraditie

Waarom Mahler in Nederland veel meer leeft dan in Belgiƫ

Aanvang 20:00 uur

Plaats Online, Zoom

Lezing door Emanuel Overbeeke

In 1903 nodigde Willem Mengelberg, dirigent van het Concertgebouworkest, Mahler uit zijn werk in Nederland te dirigeren. Mahler kwam en keerde voor zijn dood in 1911 diverse malen terug.
Mahler en zijn muziek kregen voor de oorlog aanvankelijk aandacht in Amsterdam, en na de internationale Mahler-Renaissance van de jaren zestig over heel Nederland. In België daarentegen was er nauwelijks interesse.
Dit alles roept vragen op zoals: vanwaar die populariteit? Waarom leeft Mahler in Nederland meer dan in België? Overbeeke gaat op deze vragen in aan de hand van geluidsfragmenten en schetst de plaats van Nederland in de Mahlerwereld.

Emanuel Overbeeke (1958) studeerde muziekwetenschap in Utrecht bij componist-musicoloog Marius Flothuis en in New York bij pianist-musicoloog Charles Rosen. Hij schrijft sinds 1991 boeken over klassieke muziek, over onder meer Debussy, Stravinsky, klassieke componisten en de dood, Vestdijk en de muziek, Bach. Ook schrijft hij artikelen voor diverse tijdschriften en kranten, waaronder NRC Handelsblad, De Groene, Nexus, Hollands Maandblad, De Gids (sinds 1982), maar ook programmatoelichtingen bij concerten (sinds 1990) en tekstboekjes bij cd’s (sinds 1991). Hij was medewerker bij de vakgroep muziekwetenschap van de Universiteit Utrecht (2013-2015), hoofdredacteur van Mahler Nieuws (sinds 2012) en eindredacteur van Mens en Melodie (2008-2012). Momenteel is hij in Nederland werkzaam als programmamaker bij de Concertzender (radio).

Aanmelden
Om deze digitale lezing te kunnen bijwonen verzoeken we je vriendelijk om je per email te melden bij onze secretaris Peter Jansen
secretaris@anv-vlaanderen.eu. Je zal dan tijdig een uitnodiging met link ontvangen.

Dit is een activiteit van de landenafdeling Vlaanderen.