Ilse Somers en Rik D’hiet winnen Visser-Neerlandiaprijs voor scenario

De Vlaamse scenarioschrijvers Ilse Somers en Rik D’hiet hebben met hun inzending From Addis Ababa de scenariowedstrijd voor de Visser-Neerlandiaprijs gewonnen. Dit is bekend gemaakt op het Filmfestival Oostende door juryvoorzitter Ruud van Gessel op donderdag 18 september. Aan de prijs is een bedrag van 10.000 euro verbonden.

v.l.n.r. ANV-voorzitter Nelly Maes, Coco Schrijber, Ilse Somers, Rik D'hiet en Geert Bouckaert
v.l.n.r. ANV-voorzitter Nelly Maes, Coco Schrijber, Ilse Somers, Rik D’hiet en Geert Bouckaert

Het ANV organiseerde voor de derde maal in Nederland en Vlaanderen een scenariowedstrijd voor nog te produceren Nederlandstalige speelfilms en werkte hiervoor samen met het Netwerk Scenarioschrijvers en de Scenaristengilde. De Visser-Neerlandiaprijs is bedoeld om scenarioschrijvers te helpen hun scenario een stuk verder in zijn ontwikkeling te krijgen.

De logline van From Addis Ababa stelt: “In een bijzondere adoptiegeschiedenis gaan de adoptiemoeder, de adoptiezoon en de natuurlijke moeder achtereenvolgens op zoek naar elkaar. In hun zoektocht naar de waarheid worden ze geconfronteerd met hun eigen identiteit.”

De jury over From Addis Ababa
Een bijzonder goed geschreven scenario waarin ontroerend en vaardig de problematiek van de ‘adoptiedriehoek’ wordt beschreven. In natuurlijke dialogen en in hoog tempo volgt een zoektocht naar de waarheid maar ook de identiteit van alle hoofdrolspelers. Het altijd actuele thema wordt vaardig en in sprekende beelden verteld, zonder ooit te vervallen in clichés. Bestaande vooroordelen worden in juiste context geplaatst en ook dat zonder enig effectbejag.

Geert Bouckaert en Coco Schrijber waren ook genomineerd voor de prijs. Zij kregen ieder een bedrag van 2500,00 euro voor hun scripts Het Verborgene en Ola & de Dingen.

De jury over Het Verborgene
Een scenario met alle elementen en kwaliteiten voor een spannende lange speelfilm of televisieserie. De bewoners van een dorp bereiden zich voor op de jaarlijkse processie van het Heilig Bloed. Als één van personages met zijn auto in het kanaal rijdt maar de politie niet zijn lijk, maar dat van de lokale cafébazin opvist ontrafelt zich een verhaal vol intriges. De lezer, en straks de kijker, wordt voortdurend op het verkeerde been gezet met tot slot een zeer verrassende ontknoping.

De jury over Ola & de Dingen
Een scenario wat de schrijfster zelf typeert als ‘een tour de force van de jonge Ola die haar familie doodt in de eerste minuten van de film.’ Wat volgt is echter een verhaal wat zeker gecompliceerd is maar waarbij de lezer direct bij de strot wordt gepakt. In pakkende en zeer visuele scènes is het onmogelijk om de ogen te sluiten. Ola overleeft, of toch weer niet, dank zij haar vaardigheid om te verdwijnen in de Tussenwereld. Dit snoeiharde maar even pure scenario heeft internationale potentie.

De jury, bestaande uit Ruud van Gessel (voorzitter; televisiemaker en producent), Dirk Debou (decorontwerper en gastdocent aan de Nederlandse Film en Televisie Academie) en Dorothée Van den Berghe (filmregisseur en scenarioschrijver) beoordeelde 24 inzendingen uit Nederland en Vlaanderen.